Inequality of Opportunity in Higher Education in the Middle East and North Africa - Economic Research Forum (ERF)

Inequality of Opportunity in Higher Education in the Middle East and North Africa

Caroline Krafft and Halimat Alawode


Date:
October, 2016

NO.
1056

Length:
29 pages

Topic:
D6. Welfare Economics
I2. Education and Research Institutions

Problems with inequality have been at the forefront of recent events in the Middle East and North Africa region. Yet by conventional measures such as wages and consumption, inequality is not particularly high. In this paper we explore an alternative dimension of inequality, specifically inequality of opportunity in higher education. We assess the determinants of attaining higher education in Egypt, Jordan, and Tunisia and quantify the extent and drivers of inequality of opportunity. We find that inequality is similarly high in Egypt and Tunisia, but moderate in Jordan. In all three countries family socio-economic characteristics are the primary driver of inequality. Family characteristics affect attainment even after accounting for test scores, which are themselves influenced by socio-economic status. Particularly in Egypt and Tunisia, where higher education is free of charge, public spending on higher education is ultimately regressive. Thus, a theoretically meritocratic and equitable system perpetuates inequality.

ملخص

كانت مشكلات عدم المساواة في طليعة الأحداث الأخيرة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. ولكن بعد التدابير التقليدية مثل الأجور والاستهلاك، نجد أن عدم المساواة ليست مرتفعة بشكل خاص. في هذه الورقة نستكشف بعدا بديلا من عدم المساواة، وتحديدا عدم تكافؤ الفرص في التعليم العالي. نقوم بتقييم المحددات لتحقيق التعليم العالي في مصر والأردن وتونس وقياس مدى عدم تكافؤ الفرص. نجد أن عدم المساواة مرتفعة بالمثل في مصر وتونس، ولكن معتدلة في الأردن. في الدول الثلاث نجد أن جميع الخصائص الاجتماعية والاقتصادية للأسرة هي الدافع الأساسي لعدم المساواة. خصائص الأسرة تؤثر على التحصيل حتى بعد احتساب درجات الاختبار، التي هي في حد ذاتها تتأثر بالوضع الاجتماعي والاقتصادي. وخاصة في مصر وتونس، حيث التعليم العالي مجانا، والإنفاق العام على التعليم العالي في تراجع في نهاية المطاف. وهكذا، فإن نظام الجدارة من الناحية النظرية والعادل يديم عدم المساواة.

Caroline Krafft


Halimat Alawode


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications