Working Papers

How Does Reducing Years of Compulsory Schooling Affect Education and Labor Market Outcomes in a Developing Country?

No.

944

Date

September, 2015

Topic

I2. Education and Research Institutions

J2. Demand and Supply of Labor

At the end of the 1980’s, Egypt introduced a policy change to its pre-university education system where the years of primary education decreased from six to five, reducing the overall years of compulsory education from nine to eight. Using data from the Egypt Labor Market Panel Survey (ELMPS) in 2006 and 2012, we study the effect of this educational reform on several education and labor market outcomes. We find that the policy had positive effects on educational outcomes as it significantly increased the probability of finishing compulsory education and raised the overall years of education. However, the policy significantly postponed the age of entering the labor market, increased the time between completing education and getting the first job, and reduced the probability of the first job being paid. The effects of the policy on both education and labor market outcomes were more pronounced for males than for females.  

ملخص

 في نهاية عام 1980، أدخلت مصر تغيير لسياسات نظام التعليم قبل الجامعي حيث انخفضت سنوات التعليم الابتدائي من ست الى خمس سنوات، والحد من سنوات الشاملة للتعليم الإلزامي من تسع الى ثمان سنوات. وباستخدام بيانات من مسح سوق العمل التتبعى فى مصر (ELMPS) في عام 2006 وعام 2012، ودراسة تأثير هذا الإصلاح التربوي في عدة مخرجات التعليم وسوق العمل، نجد أن هذه السياسة كان لها آثار إيجابية على النتائج التعليمية كما أنها زادت بشكل كبير من احتمال الانتهاء من التعليم الإلزامي ورفعت سنوات التعليم بشكل عام. ومع ذلك، فإن هذه السياسة أدت الى تأجيل دخول سوق العمل الى أعمار أعلى، وزيادة الوقت بين استكمال التعليم والحصول على أول وظيفة، وقللت من احتمال الالتحاق بعمل بأجر. وكانت آثار هذه السياسة على حد سواء لمخرجات التعليم أوسوق العمل أكثر وضوحا بالنسبة للذكور عنها من الإناث