Working Papers

Egypt Airline Passengers Market: Competition and Performance

No.

669

Date

May, 2012

Topic

N7. Transport, Trade, Energy, Technology, and Other Services

D4. Market Structure and Pricing

In the present era of dramatic changes in the air transport services sector, this paper examines the link between the extent of liberalization and the performance of the Egyptian airline market. The study is conducted at the route level, and due data unavailability it is limited to the biggest Egyptian carrier, namely EgyptAir. Estimation results show that air liberalization reduces EgyptAir’s fares but have two conflicting effects on its number of passengers. A direct negative impact on EgyptAir’s number of passengers due to their switch to other carriers and an indirect positive effect due the reduction in fares. Simulations show that the net effect on the number of EgyptAir’s passengers is negative. However, the decrease in the number of EgyptAir’s passengers does not mean a decrease in the number of passengers to and from Egypt. Even with a constant income, the number of passengers to and from Egypt might increase if competition results in lower fares for all carriers. Some of the existing passengers just switch from EgyptAir to another carrier. Provided the other carrier is Egyptian (existent or newly created), the total revenues of travel to and from Egypt should not change for the Egyptian economy. In addition, simulation concludes that the consumer’s surplus increases while that of producer declines; hence, leading to a net positive effect on society welfare. Therefore, if the aviation authority wants neither to waste the society welfare nor to create disincentive for the Egyptian producers to liberalization measures, it should adopt the liberalization measures with twin strategies: fostering effective entry of domestic carriers and fostering competition among these carriers.  

ملخص

في هذا العصر من التغييرات الجذرية في قطاع خدمات النقل الجوي، تبحث هذه الورقة العلاقة بين مدى تحرير وأداء سوق الطيران المصري. وأجريت الدراسة على مستوى الطرق، وبسبب عدم توفر البيانات تقتصرالدراسة على أكبرناقل مصري، وهى شركة مصر للطيران. تبين نتائج التقدير أن تحرير سوق الطيران يقلل من ثمن التذكرة فى مصر للطيران ولكن لديه تأثيرين متضاربين حول عدد الركاب فيها: تأثير سلبي مباشر على عدد الركاب في شركة مصر للطيران بسبب التبديل على شركات الطيران الأخرى، وتأثير إيجابي غير مباشر بسبب الانخفاض في أسعار التذاكر. نماذج المحاكاة تبين أن الأثر الصافي على عدد ركاب مصر للطيران سلبي. ومع ذلك، فإن الانخفاض في عدد المسافرين على متن مصر للطيران لا يعني انخفاضا في عدد المسافرين من وإلى مصر. حتى مع وجود دخل ثابت، قد يكون عدد المسافرين من وإلى مصر زاد نتيجة المنافسة في انخفاض اسعار التذاكر. واذا فرضنا ان الناقل الآخر هو مصري (موجود أو تم إنشاؤه حديثا)، فينبغي الا يتغير اجمالي الايرادات من السفر من وإلى مصر بالنسبة للاقتصاد المصري. وبالإضافة إلى ذلك، تخلص الورقة إلى أن هناك زيادة فى فائض المستهلك في حين انخفاض فائض المنتج، وبالتالي يؤدي ذلك إلى تأثير إيجابي على صافى رفاهية المجتمع. ولذلك، ينبغي أن تعتمد السلطة المختصة بالطيران بعض تدابير تحرير سوق الطيران والتي لديها استراتيجيات مزدوجة: وهى تعزيز الدخول الفعال لشركات الطيران المحلية والمنافسة بين تعزيز هذه الناقلات حتى لا تضيع رفاهية المجتمع ولا تثبط همم المنتجين المصريين من ناحية تدابير تحرير سوق الطيران.
Egypt Airline Passengers Market: Competition and Performance

Research Fellows

Khalid Sekkat

Full Professor of Economics, University of Brussels