Working Papers

Arab Passengers’ Airlines Framework and Performance: Jordan Case

No.

727

Date

November, 2012

Topic

L1. Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance

O5. Economywide Country Studies

The past two decades have witnessed vivid changes in the air transport services sector. These changes started in the developed countries, having a drastic effect on the global air transport services sector. This study performs an ex-post analysis; investigates the impact of the current passengers’ airlines conduct (e.g. agreements, alliances etc.) on the performance of the industry (number of passengers, airfares, and welfare) in Jordan. The estimation result- using OLS, 2SLS and GMM- concludes that air liberalization has no effect neither on the number of passengers nor the airfares. This insignificance can be interpreted by the fact Royal Jordanian has full dominance of the Jordanian air market, having the largest market share. However, judging on the desirability of openness is the impact on welfare. Based on the simulation results, increasing competition decreases the total revenue for the producers (as the average airfare has gone down) and increases the consumer surplus. The net effect of these changes on society welfare is positive; the consumer surplus increase outweighs the producers’ surplus decrease. This supports the notion of further liberalization in the air market in Jordan.  

ملخص

شهد العقدين الماضيين تغييرات حية في قطاع خدمات النقل الجوي. بدأت هذه التغييرات في البلدان المتقدمة، وكان لها تأثير كبير على قطاع النقل الجوي العالمي وخدمات النقل. تجرى هذه الدراسة تحليلا ينفذ بأثر رجعي؛ وتحقق فى تأثير سلوك شركات الطيران الحالية من اجراء لاتفاقيات مثل التحالفات وغيرها على أداء الصناعة (متمثلا فى عدد الركاب، تذاكر الطيران، والرفاهة الاجتماعية) في الأردن. وباستخدام التقديرات OLS، و2SLS GMM- تخلص الورقة إلى أن تحرير سوق الطيران ليس له أي تأثير لا على عدد من الركاب ولا تذاكر الطيران و. ويمكن تفسير هذه النتيجة بالرجوع الى أن شركة الطيران الملكية الأردنية لديها هيمنة كاملة على السوق الأردني ، ولها حصة أكبر في السوق. ومع ذلك، الحكم على الرغبة في الانفتاح هو التأثير على الرفاهة الاجتماعية. استنادا إلى نتائج المحاكاة، فان زيادة المنافسة يقلل من إجمالي الإيرادات للمنتجين (بسبب انخفاض متوسط سعر التذكرة) وذلك يزيد من فائض المستهلك. الأثر الصافي لهذه التغيرات على رفاهة المجتمع إيجابي، وزيادة فائض المستهلك يفوق انخفاض فائض المنتجين. وهذا يدعم فكرة زيادة تحرير السوق الهواء في الأردن.
Arab Passengers’ Airlines Framework and Performance: Jordan Case

Speakers

Nesreen Barakat

CEO, Jordan Strategy Forum